برهان
0

پایان یهودیان و آیندۀ بیت المقدس در حدیث نبوی

بازدید 32

مقدمه:

سپاس خدایی که به نعمتش کارهای نیک به پایان می‌رسد و با توفیقش اهداف محقق می‌شود… خداوندا ما را در زمانی که شب شبهات فرامی‌رسد هدایت کن و در زمانی که توان ها ضعیف می‌شوند یاری‌مان کن و در زمانی که راه‌ها مبهم می‌شوند راهنمایی‌مان کن و در زمانی که مسیرها پیچیده می‌شوند، ما را به راهی که دوست داری و رضایتت در آن است هدایت کن. خداوندا ما را به صراط مستقیم هدایت کن… و درود و سلام بر بهترین پیامبران، پیامبر ما محمد صلی الله علیه و آله و سلم. بعد:

کینۀ یهود و دشمنی آن‌ها با اسلام و اهل آن از زمان ظهور اسلام وجود داشته و تا قیامت ادامه خواهد داشت، اما از سنت‌های خداوند متعال این است که پیروزی از آن اهل حق خواهد بود، هرچند که ظلم یهود طولانی شود و دولتشان برتری یابد. قرآن کریم و احادیث صحیح بشارت می‌دهند که پایان یهود در بیت المقدس خواهد بود، جایی که در آن درختان غرقد به وفور کاشته می‌شود. این نشانه‌ای بزرگ بر صدق رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و صدق آنچه که به آن خبر داده است، دلیلی قطعی و غیرقابل شک بر این است که پایان آن‌ها به اذن خدا نزدیک است.

از آنجا که فلسطین محل بسیاری از نشانه‌های ساعت کوچک و بزرگ و وقایع پایان دنیا است و ما مسلمانان به یقین به وقوع آن‌ها ایمان داریم، این وقایع و نشانه‌ها برای ما مسلمانان نشانه‌هایی است که باید در انجام آن‌ها بکوشیم تا وعده خداوند متعال در این سرزمین پاک محقق شود.

اهمیت این تحقیق در این است که به پیش‌بینی آینده، وقایعی که در فلسطین خواهد افتاد می‌پردازد و به بیان تعدادی از بشارت‌های نبوی برای فلسطین به عنوان آزادسازی آن از نجاستِ صهیونیست‌ها و خلافت اسلامی در آخرالزمان و اینکه آنجا پایتخت آن خلافت خواهد بود، می‌پردازد. این موضوع روح امید را در امت زنده می‌کند و تلاشی است برای برانگیختن همت‌ها به منظور تغییر[1].

اما در مورد دلایلی که در احادیث صحیح آمده است، بسیار است، لذا به این حدیث اشاره می‌کنم. بخاری و مسلم در صحیح‌های خود از ابو هریره روایت کرده‌اند که رسول الله ﷺ فرمودند: «قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه شما با یهود بجنگید، تا اینکه سنگ بگوید: ای مسلمان، این یهودی پشت من است، او را بکش.»

این تحقیق نشان می‌دهد که پایان یهودیان به دست مسلمانان حتمی است و در این مورد هیچ شکی وجود ندارد، به دلیل آنچه در احادیث پیامبرﷺ آمده است. من به حدیث صحیحی اشاره می‌کنم که دربارۀ مراحل جنگ بین مسلمانان و یهودیان صحبت می‌کند و بر آیندۀ بیت المقدس از طریق کتاب‌های شرح حدیث تمرکز می‌کنم. پس پایان یهودیان چگونه و در کجا و چه زمانی خواهد بود؟

این مقاله شامل موارد زیر است:

مبحث اول: پایان یهودیان به دست مسلمانان حتمی است.

مبحث دوم: مراحل جنگ بین مسلمانان و یهودیان: (جنگ ما با یهودیان دارای دو مرحله است).

مبحث سوم: آیندۀ بیت المقدس با پایان یهودیان.

بخاری و مسلم در صحیح‌ خود از ابوهریره روایت کرده‌اند: «که رسول الله ﷺ فرمود: قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه شما با یهودیان بجنگید، تا اینکه سنگ بگوید: ای مسلمان، این یهودی پشت من است، او را بکش»[2].

در روایت دیگری در صحیح مسلم: (۲۹۲۱) ابوبکر بن ابی شیبه از محمد بن بشر، از ابوهریره، از پیامبر ﷺ نقل کرده است: «قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه مسلمانان با یهودیان بجنگند و مسلمانان آن‌ها را بکشند تا اینکه یهودی در  پشت سنگ و درخت پنهان شود و سنگ یا درخت بگوید: ای مسلمان، ای بندۀ خدا، این یهودی پشت من است، بیا و او را بکش، مگر غَرْقَد، زیرا آن از درخت‌های یهودیان است»[3].

مبحث اول: پایان حتمی یهود به دست مسلمانان 

در این دو حدیث بشارت عظیمی برای این امت در پیروزی بر یهود و شکست آن‌ها به یاری خداوند متعال وجود دارد. این پیروزی در مرحلۀ اول بر یهود خواهد بود که مرحلۀ شکست و حذف بدون نابودی است و نابودی کامل در ایام مسیح علیه‌السلام خواهد بود. در ادامۀ این دو حدیث، شیخ سعید حوی رحمه الله می‌گوید: «این نصوص حاوی نشانه‌های ضمنی از جمله نشانه‌های زیادی هستند که در متون پراکنده‌اند و نشان می‌دهند که یهودیانی که به فلسطین آمده‌اند و در عصر ما دولتی تشکیل داده‌اند، همان یهودیانی نیستند که مسلمانان در زمان نزول مسیح علیه‌السلام با آن‌ها می‌جنگند، بلکه آن‌ها کسانی هستند که با مسیح دجال می‌آیند. در آن زمان، پایتخت خلافت قدس خواهد بود و قبل از آن، یک دولت اسلامی جهانی خواهد بود و همۀ این‌ها با باقی ماندن سلطۀ کنونی یهود در فلسطین تناقض دارد»[4].

در این حدیث، پیامبر صادق محمد ﷺ نشانه‌ای از نشانه‌های قیامت خبر می‌دهد که جنگی بین مسلمانان و یهود خواهد بود و می‌فرماید: «قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه با یهود بجنگید». و این زمانی است که عیسی بن مریم علیه‌السلام نازل می‌شود و مسلمانان با او خواهند بود و یهود با دجال. در این جنگ، همه چیز با مجاهدین مسلمان همکاری خواهد کرد، حتی جمادات از جمله سنگ‌ها سخن خواهند گفت، هرگاه یهودی‌ای پشت چیزی پنهان شود، آن چیز سخن خواهد گفت و به مسلمان خواهد گفت: ای مسلمان، این یهودی پشت من است، بیا و او را بکش.

در روایت مسلم آمده است: «جز الغرقد؛ زیرا آن از درختان یهود است». و الغرقد نوعی از درختان خاردار است که در سرزمین بیت المقدس معروف است و آنجا، قتلگاه دجال و یهودیان خواهد بود. معنی این است که همه با مسلمان از گیاهان گرفته تا جمادات همکاری میکنند تا یهودیان کشته شوند، جز این نوع درخت؛ به همین دلیل یهودیان به کشت آن بسیار می‌پردازند.

ابن الملقن می‌گوید: «مراد از قول (با یهود بجنگید) زمانی است که عیسی نازل می‌شود، زیرا مسلمانان با او هستند و یهودیان با دجال»، و این مطلب را جمعی از شارحان حدیث تأکید کرده‌اند». امام ترمذی (۲۲۳۶) حدیث عبدالله بن عمر را در باب “علامت دجال” نقل کرده است.

شیخ الاسلام ابن تیمیة رحمه الله می‌گوید: «یهودیان تنها منتظر مسیح دجال هستند، زیرا او کسی است که یهودیان او را دنبال می‌کنند و با او هفتاد هزار نفر از یهودیان اصفهان بیرون می‌آیند و مسلمانان آن‌ها را می‌کشند، تا جایی که درخت و سنگ می‌گویند: ای مسلمان، این یهودی پشت سر من است، بیا و او را بکش».

شیخ ابن باز رحمه الله می‌گوید: «عیسی علیه‌السلام به دجال حمله می‌کند و مسلمانان با او هستند و او را در دروازه – لد – در فلسطین، نزدیک قدس، با نیزه‌اش می‌کشد، همان‌طور که در حدیث صحیح آمده است. مسلمانان نیز یهودیان را به قتل می‌رسانند. در حدیثی از پیامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم آمده است که مسلمانان با یهودیان می‌جنگند و آن‌ها را می‌کشند و بر آن‌ها تسلط می‌یابند، درخت و سنگ ندا می‌دهند: ای مسلمان، ای بندۀ خدا، این یهودی است، بیا و او را بکش. عیسی دجال را می‌کشد و کار او به پایان می‌رسد».

سپس شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می‌گوید: «این بشارت اکنون در میان یهودیان و مسیحیان وجود دارد، آن‌ها آن را می‌خوانند و می‌گویند: صاحب آن هنوز ظهور نکرده است، تحریف‌کنندگانِ تورات آن را در سِفر دانیال حذف کرده‌اند. پیامبر ما ﷺ به ما خبر داده است که گروهی که بر حق هستند، تا آخرینِ آن‌ها با دجال می‌جنگند. پیامبر خدا ﷺ فرمود: «همواره گروهی از امتم بر حق خواهند جنگید و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن‌ها آسیب برساند تا زمانی که قیامت بیاید و آن‌ها بر این حال باشند»»[5].

قیامت برپا نخواهد شد تا زمانی که مسلمانان با یهودیان بجنگند. شاید این سؤال پیش بیاید: چگونه این‌ها می‌جنگند، در حالی که افرادی بی‌هویت و پراکنده هستند؟ (وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا)«آن‌ها را در زمین، گروه گروه، پراکنده ساختیم» همان‌طور که خداوند می‌فرماید، آنها هیچ هویتی ندارند و تجمع بزرگ و دولتی ندارند تا بتوان با آن‌ها جنگید. اما اکنون این موضوع واضح است، زیرا این‌ها از نقاط مختلف زمین در این سرزمین مبارک جمع شده‌اند. و در اینجا پیامبر ﷺ فرمود: «قیامت برپا نخواهد شد تا زمانی که مسلمانان با یهودیان بجنگند، … درخت و سنگ می‌گویند: ای مسلمان»: این نشان می‌دهد که در میان آن‌ها کشتار عظیمی خواهد بود که زمین را از پلیدی آن‌ها پاک می‌کند، به‌طوری‌که هر کس از آن‌ها فرار کند، دنبال او خواهند رفت و جنگ تنها برای کسانی که در میدان نبرد هستند نخواهد بود، بلکه این‌ها در هر گوشه‌ای دنبال خواهند شد، حتی کسانی که از آن‌ها پنهان شده‌اند، درخت و سنگ از آن‌ها خبر خواهند داد.

مبحث دوم: مراحل جنگ بین مسلمانان و یهود (جنگ ما با یهود دارای دو مرحله است)

در حدیث شریف از نشانه‌های قیامت، پیامبر ﷺ بیان کرده‌اند که این امر قبل از قیامت حتمی است، زیرا نشانه‌های قیامت که پیامبر ﷺ به آن اشاره کرده‌اند، از جمله مسائلی است که باید به آن ایمان آورد و تصدیق کرد، و این نشانه‌ها از دلایل نبوت ایشان است. بسیاری از نشانه‌های کوچک آن ظاهر شده و نشانه‌های بزرگ آن نیز بدون شک در راه است[6].

جنگ شدید ما با یهود بر دو مرحله استوار است:

مرحلۀ اول: که در آیات سورۀ اسراء به آن اشاره شده است، که به موجودیت یهود در سرزمین فلسطین برای نابودی آن می‌پردازد و به فساد آن‌ها برای از بین بردن آن اشاره دارد، که با پیروزی مجاهدان مسلمان بر یهود پایان می‌یابد و در آن نابودی موجودیت آن‌ها و از بین بردن فسادشان و بازپس‌گیری تمام فلسطین از آنها محقق می‌شود و یهود پس از آن به قومی ذلیل و مستضعف و گروه‌های پراکنده در نقاط مختلف تبدیل می‌شوند.

مرحلۀ دوم: که در آن یهود به طور کامل نابود می‌شوند و وجود آن‌ها برای همیشه از بین می‌رود، به طوری که هیچ یهودی زنده‌ باقی نخواهد ماند. این مرحله به تأخیر افتاده و ممکن است تنها در لحظات آخر عمر دنیا رخ دهد، جایی که دجال که یهودی از سمت شرق است، ظهور خواهد کرد و از یهود اصفهانِ ایران به تنهایی، هفتاد هزار یهودی او را دنبال خواهند کرد، همان‌طور که پیامبر ﷺ فرمودند: «یَتْبَعُ الدَّجّالَ مِن یَهُودِ أصْبَهانَ، سَبْعُونَ ألْفًا عَلَیْهِمُ الطَّیَالِسَةُ»( از یهودِ اصفهان، هفتاد هزار نفر به دنبال دجّال خواهند رفت که بر دوش‌هایشان طایالیسه است) (صحیح مسلم ۲۹۴۴). و اکنون ممکن است در آنجا حتی پنج نفر یهودی وجود نداشته باشد. سپس عیسی بن مریم علیه السلام با دجال و یهودیان همراه او می‌جنگد و دجال را با دست شریف خود می‌کشد. در این مرحله مسلمانان بر هر یهودی پیروز خواهند شد و در آنجا قول رسول الله ﷺ محقق خواهد شد: «قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه شما با یهود بجنگید و آنها را بکشید تا درخت و سنگ سخن بگویند: ای مسلمان، ای بندۀ خدا، این یهودی پشت سر من است، بیا و او را بکش». ما می‌بینیم که این حدیث صحیح دربارۀ آخرین دور از جنگ‌های متعدد بین ما و یهود صحبت می‌کند، مرحله‌ای که در آن مسلمانان مجاهد با عیسی علیه السلام خواهند بود و یهودیان سربازان مسیح دجال خواهند بود و این جنگ با نابودی تمام یهودیان پایان می‌یابد و پس از آن قیامت برپا خواهد شد. اما در مورد فرمایش خداوند متعال در سورۀ اسراء: «پس هنگامی‌ که وعدۀ دیگر فرارسید، [دشمن آنچنان شما را خوار می‌سازد] که آثار غم و اندوه در چهره‌هایتان ظاهر می‌شود و همان گونه که بارِ نخست وارد شدند، [این بار نیز حمله می‌آورند] تا به مسجد[الاقصی] داخل ‌شوند و تا بر هر چه دست یابند [آن را] یکسره نابود کنند»، خداوند درباره‌ی حذف فساد دوم یهودیان صحبت می‌کند، که مدت‌ها قبل از مرحلۀ آخر نبرد خواهد بود، و تحقق این امر به یاری خداوند نزدیک است. جنگی که بین ما و یهودیان وجود دارد، جنگی طولانی و درازمدت است که از زمان بعثت محمد ﷺ آغاز شده و تا خروج دجال و نزول عیسی و نابودی آخرین یهودی ادامه خواهد داشت. این نبرد طولانی دارای مرحله‌های متعددی است و در آن یهودیان گاهی بر ما غلبه می‌کنند و گاهی ما بر آن‌ها غلبه می‌کنیم. آن‌ها یک بار ما را شکست می‌دهند و ما بارها آن‌ها را شکست می‌دهیم. و شدیدترین و سخت‌ترین مرحله‌های این نبرد، همین مرحله‌ای است که ما در این زمان زندگی می‌کنیم و در آن یهودیان بر ما غلبه کرده‌اند و ما را شکست داده‌اند، اما این مرحله‌ای است که پس از آن، مرحله‌هایی برای ما خواهد بود که در آن پیروزی و غلبه و نصرت -به اذن خداوند- خواهیم داشت[7].

نبرد مسجد اقصی:

مسجد الاقصی در زمان آدم -عليه السلام- بنا شده و ابراهیم -عليه السلام- آن را دوباره بنا کرد تا در آن تنها خداوند را عبادت کند. سپس سلیمان -عليه السلام- آن را به عنوان مسجدی اسلامی تجدید بنا کرد تا در آن تنها خداوند را عبادت کند. اما پس از آن، حوادث زمان بر آن تأثیر گذاشت و با استعمار رومیان نصرانی کافر، مسجد الاقصی و اطراف آن به تصرف درآمد. مسلمانان مجاهد پس از حذف فساد اول یهودیان در مدینه، به سرزمین شام رفتند و آن را از رومیان آزاد کردند و وارد مسجد الاقصی شدند و آن را به عبادت خداوند بازگرداندند.

و در زمان فساد دوم یهودیان و برپایی موجودیت آنها در سرزمین فلسطین: آنها مسجد الاقصی و اطراف آن را از مسلمانان سلب کردند. بنابراین، زمانی که مسلمانان مجاهد بر آن‌ها پیروز شوند و چهره‌هایشان را بد کنند و آنچه را که بر آن تسلط یافته‌اند، نابود کنند، پیروزی خود را با ورود به مسجد الاقصی و بازگرداندن آن به عبادت خداوند جشن خواهند گرفت.

به عبارت دیگر، آیه‌ی خداوند: «و آنها باید وارد مسجد شوند، همان‌طور که بار اول وارد شدند»، نحوه‌ی ورود مسلمانان به مسجد الاقصی را در زمان فساد دوم یهودیان نشان می‌دهد و نحوه‌ی جنگ با یهودیان را توضیح می‌دهد. آن‌ها این بار دیگر به مسجد الاقصی از طریق صلح و مذاکره با یهودیان وارد نخواهند شد. آنها مسجد الاقصی را آزاد خواهند کرد و بار دوم مانند بار اول که آن را از رومیان کافر آزاد کردند، وارد آن خواهند شد. این به ما بشارت و امیدی برای پیروزی بر یهودیان و حذف فساد دوم آنها و آزادسازی فلسطین به یاری خداوند می‌دهد.

مبحث سوم: آیندۀ بیت المقدس با پایان یهود

از عبدالله بن عمرو نقل شده که شنیدم رسول الله ﷺ فرمود: «هجرتی بعد از هجرتی خواهد بود، پس بهترین اهل زمین به مهاجر ابراهیم چسبیده‌اند و در زمین، بدترین اهل آن‌ها طرد می‌شوند». این حدیث را ابوداود روایت کرده و الألبانی آن را صحیح دانسته است.

در این حدیث اشاره‌ای واضح به ارتباط سرزمین فلسطین با ابوالأنبیاء و ارتباط مؤمنان با آن و اتخاذ آن به عنوان دار هجرت برای آن‌ها تا پایان دنیا وجود دارد.

در این حدیث اشاره‌ای به زوال اشغال یهودی وجود دارد، همان‌طور که اشغال صلیبی قبلاً زوال یافته است. این حدیث حقیقت تاریخی و واقعی را تأکید می‌کند که فلسطین و بیت المقدس مقصد بسیاری از هجرت‌ها بوده است. در زمان فتح عمرانی، تعدادی از صحابه و تابعین در فلسطین ساکن شدند و همچنین در زمان فتح صلاح الدین، اقوام مختلفی در بیت المقدس ساکن شدند. بسیاری از حجاج و معتمرین نیز در آنجا اقامت کردند و به وطن‌های خود بازنگشتند به خاطر برکت و فضیلت آن.

بیت المقدس در آینده شاهد آبادانیِ بزرگی خواهد بود: از معاذ بن جبل نقل شده که رسول الله ﷺ فرمود: «آبادانیِ بیت المقدس، خرابیِ یثرب است، و خراب یثرب همراه با جنگ بزرگ است و خروج ملحمة، فتح قسطنطینیه است و فتح قسطنطینیه، خروج دجال است.” این حدیث را ابوداود و احمد روایت کرده و الألبانی آن را صحیح دانسته است. این حدیث به آیندهٔ آبادانیِ بزرگ بیت المقدس در سایهٔ اسلام اشاره دارد، همان‌طور که امروز مدینهٔ منوره شاهد نهضتی و آبادانیی عظیم است. این بشارتی است که وضعیت سخت یهودی بر اهل بیت المقدس ادامه نخواهد داشت، چه در منع صیانت و توسعهٔ مسجد الاقصی یا خانه‌ها و بازارهای اهل قدس و به عنوان مقصد هجرت‌ها برای مؤمنان، آن را به مقر خلافت اسلامی تبدیل خواهد کرد. پیامبر ﷺ فرمود: “ای پسر حواله! اگر دیدی خلافت به زمین مقدس نازل شده، پس زلزله‌ها و بلا و اتفاقاتی عظیم نزدیک است و قیامت در آن روز به مردم نزدیک‌تر از این دست به سر تو خواهد بود.” این حدیث را احمد و ابوداود و حاکم روایت کرده و الألبانی آن را صحیح دانسته است. این حدیث تأکید می‌کند که نقش سیاسی بزرگی در آینده در فلسطین و بیت المقدس وجود خواهد داشت، جایی که آن‌ها نقش بزرگی خواهند داشت و مقر خلافت نبوی راشده خواهند بود. و دجال نخواهد توانست به مسجد الاقصی وارد شود: احمد در مسند نقل کرده که پیامبر ﷺ فرمود: «من شما را از فتنهٔ دجال برحذر می‌دارم… او به چهار مسجد نمی‌آید: کعبه، مسجد رسول، مسجد الاقصی و طور». این با این واقعیت همخوانی دارد که بیت المقدس مقر خلافت و محل امنِ طایفۀ منصوره است، و در حدیث اشاره‌ای وجود دارد که بیت المقدس که خداوند عزوجل و اهل آن را از فتنۀ دجال نجات می‌دهد، قطعاً خداوند و اهل آن را از بلای یهود نیز نجات خواهد داد[8].

علامه مرحوم شیخ سعید حوی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که حدیث دربارۀ خلافتی است که پایتخت آن قدس خواهد بود و به قدس، مسیح علیه‌السلام بعد از نزولش در دمشق خواهد رفت. این به این معناست که فلسطین در دست مسلمانان خواهد بود و دولت یهودی کنونی به پایان خواهد رسید. اگر منظور در حدیث خلافت مهدی باشد، که این نظر قوی‌تری در میان علمای دین است؛ این نشان می‌دهد که بین ما و مهدی علیه‌السلام فاصله‌ای وجود دارد و دولت یهودی کنونی تا زمان نزول مسیح ادامه نخواهد داشت، همان‌طور که بسیاری تصور می‌کنند. از جمله دلایل این موضوع این است که حدیث صحیح بشارت فتح روم را می‌دهد و روم تا کنون فتح نشده است، که نشان می‌دهد دولتی جهانی برای اسلام برپا خواهد شد و این هنوز محقق نشده است و وجود آن با بقای دولت یهودی کنونی در قلب کشورهای اسلامی تناقض دارد. همه چیز در دست خداوند تعالی است و اگر خداوند چیزی را بخواهد، اسباب آن را فراهم می‌کند. اما زمان وقوع این امور غیبی است که جز خداوند عز وجل کسی آن را نمی‌داند»[9].

با وجود توطئه‌های بین‌المللی که علیه اسلام طراحی می‌شود و با وجود سستی مسلمانان در این روزها؛ اما رسول الله ﷺ در این احادیث شریف به امت اسلام بشارت خلافت اسلامی را می‌دهد که پایگاه آن در فلسطین و پایتخت آن قدس خواهد بود، و این در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. و سخن رسول الله ﷺ حق است و وعده‌اش به امت‌اش صدق دارد، این چیزی است که پیامبر ما ﷺ به ما خبر داده و ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم. این وعده‌ای از سوی او ﷺ به امت است و وعده‌ای از سوی خداوند تعالی است و خداوند وعده‌اش را خلاف نخواهد کرد و بشارت رسول الله ﷺ محقق خواهد شد و هر آنچه را که رسول الله ﷺ در احادیث صحیحش وعده داده، محقق خواهد شد. این چیزی است که ما به امت‌مان می‌گوییم و به آن ایمان داریم و ایمان ما بدون آن کامل نخواهد شد و این از مقتضیات ایمان به رسول و تصدیق اوست. کسی که خبر او را تصدیق کند، به او ایمان آورده و کسی که در خبر او شک کند، در نبوت او شک کرده است و خداوند داناتر است.

نتیجه‌گیری

  1. آنچه در حدیث آمده: دلیلی بر بقای دین اسلام تا روز قیامت و ظهور آن بر تمامی دشمنانش، همچنین دلیلی بر صدق نبوت محمد (صلى الله عليه وسلم) است.
  2. حفظ دین و پایبندی به عقیده، سبب پیروزی مسلمانان بر یهود و دیگر دشمنان اسلام شده است. سید قطب رحمه الله آیه‌ای را ذکر کرده است: “ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ”، یعنی این همه پس از نزول این آیه اتفاق افتاده است. هیچ نبردی میان مسلمانان و اهل کتاب نبوده است مگر اینکه خداوند در آن پیروزی را برای مسلمانان مقرر کرده است. تا زمانی که آنها بر دین خود پایدار بمانند و به عقیده خود چنگ بزنند و روش خدا را در زندگی خود برقرار کنند.
  3. خداوند عزوجل در قرآن کریم بشارت داده است که نیروی غالبی که یهود را شکست خواهد داد، وارد مسجد خواهد شد و ورود آن‌ها به آنجا مانند ورود اولشان خواهد بود. معلوم است که مسلمانان دو بار به مسجد وارد شده‌اند: بار اول در زمان عمر بن خطاب و به دست او و بار دوم در زمان صلاح‌الدین. این ورود مشابه ورود اول خواهد بود و خلافت راشده‌ای وجود خواهد داشت که به مسجد وارد می‌شود، همان‌طور که در ورود خلیفه عمر بن خطاب اتفاق افتاد.
  4. پیامبر ﷺ بشارت داده است که بیت المقدس مقر خلافت اسلامی خواهد بود و فلسطین پایتخت این خلافت است. به همین دلیل، پیامبر ﷺ به هجرت به فلسطین و اقامت در آنجا رغبت داشت.
  5. رونق فلسطین پس از نزول خلافت در آنجا، پس از آنکه امت اسلامی دوباره متحد شود، بار دیگر آغاز خواهد شد.
  6. یهودیانی که در آخر الزمان کشته خواهند شد، همان صهیونیست‌های اشغالگر فلسطین در زمان ما نیستند، بلکه آنها با دجال خواهند بود و از یهود اصفهان پیروی خواهند کرد، همان‌طور که پیامبر خبر داده است.
  7. سرزمین فلسطین و بیت المقدس سرزمین جهاد و رباط تا روز قیامت است، و بهترینِ اهل زمین در آخر الزمان با عیسی -علیه السلام- خواهند بود.

پایان

پیامبر ﷺ تسلسل زمانی حکومت امت اسلامی را از زمان تأسیس دولت اسلامی تا قیامت بیان فرمودند، ایشان فرمودند: «نبوت در میان شما خواهد بود تا زمانی که خدا بخواهد، سپس خداوند آن را برمی‌دارد، سپس خلافتی بر منهج نبوت خواهد بود تا زمانی که خدا بخواهد، سپس خداوند آن را برمی‌دارد، سپس سلطنتی کشنده خواهد بود، و آنچه خدا بخواهد خواهد بود، سپس خداوند آن را برمی‌دارد، سپس سلطنتی جبری خواهد بود که آنچه خدا بخواهد خواهد بود، سپس خداوند آن را برمی‌دارد، سپس خلافتی بر منهج نبوت خواهد بود، سپس سکوت کردند…». (الالبانی : سند آن حسن است)؛ بنابراین خلافت راشده‌ای که بر منهج نبوت است، حتمی خواهد آمد و این خلافت مرکز و پایتختش فلسطین در بیت المقدس خواهد بود، همان‌طور که پیامبر ﷺ به ما نشان دادند.

بنابراین، بر هر مسلمانی واجب است که جایگاه فلسطین را از نظر دینی و اعتقادی بداند و به نسل‌های متوالی، اهمیت این مکان پاک و جایگاه آن را در شریعت اسلامی آموزش دهد، به ویژه اینکه این مکان صحنۀ حوادث در آخر الزمان خواهد بود.


[1] . طزارة / اسلام / مجلة الاستيعاب / بحث استشراف المستقبل في فلسطين من خلال اشراط الساعة دراسة حديثة

[2] . صحيح البخاري ومسلم

[3] . صحيح البخاري ومسلم

[4] . الدرر السنية – الموسوعة الحديثية – شروح الأحاديث (dorar.net)

[5] . الإسلام سؤال وجواب / https://islamqa.info/ar/answers

[6] . الأشقر / عمر / كتاب أشراط الساعة في الكتب السماوية في ضوء الكتاب والسنة

[7] . الخالدي / صلاح / كتاب حقائق قرآنية حول القضية الفلسطينية

[8] . شحادة / أسامة / جريدة الغد/ مقال من مستقبل بيت المقدس في السنة النبوية https://alghad.com/

[9] . أبو صعيليك/ محمد / مقال أحاديث عودة الخلافة الراشدة في آخر الزمان/ https://assabeel.net

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین‌آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد، تأیید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبۀ تبلیغاتی داشته باشد، تأیید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وب‌سایت‌ها یا وب‌سایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تأیید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل یا آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تأیید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی‌ارتباط با موضوع مطرح شود، تأیید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *