فارغ از بحث صحت چنین قیاسی، برخی نکات را گذرا ذکر خواهیم نمود :
1. محدود کردن حجاب زن به یک علت ( به گناه افتادن مردان ) اشتباه محض است و در قرآن و سنت علل مختلف ذکر شده است، که یکی از آنها موردآزار قرار نگرفتن زنان است . مثال واضح آن را میتوان در کمپین [ me too] مشاهده كرد كه بسيارب از زنان مشهور بازيگر یا خواننده یا سیاستمدار در آن، از خاطرات تجاوز و توهین های جنسیی که داشتند پرده برداشتند.
2. حجاب فقط خاص زنان نیست، و این مغلطه است که از اوامر الهی به مردان در این مورد سخنی گفته نشود ، حال بماند این عدم ذکر جاهلانه بوده یا مغرضانه.
3. مغلطه دیگر در مورد همان گناه است، البته اینبار از نوع عکس، مگر گناه این امر فقط خاص مردان است؟؟ بدون شک آنکس که نسبت به اسلام اندکی آگاهی داشته باشد، می داند که زن و مرد در این امر گناهکار خواهند شد و هر یک به خاطر کوتاهی خویش مسئول است، یکی به خاطر حجاب و دیگری به خاطر نگاه .
4. آنگاه که از ارتباط میان همه اعضای جامعه سخن میگوییم و هرکس در مقابل بی قانونی یا ناهنجاری خود را مسئول میداند، باید بپذیریم که جامعه اسلامی امتی واحد است که همگی باید در راستای خیر و صلاح حرکت کنند و تفاوتی نسبت به جنسیت افراد در این مورد وجود ندارد و اصل کلی یکی است، شاید حجم مسئولیتها متفاوت باشد اما اصل متفق است و چه اشکال دارد زنان در راستای نشر عفت و حفظ اخلاق در جامعه آنگونه که الله دستور داده ملزم به رعایت حجاب شوند، کما اینکه مردان نیز باید در این مورد طبق فرامین الهی به وظایف خود عمل کنند و این یکی از حکمتهاست.
5. اشاره ای هم به قیاس مذکور بنمایم، آیا میتوان جلو تابیدن آفتاب را گرفت؟؟ بدون شک در قدرت ما نیست، آیا می توان جلو بی حجابی را گرفت؟؟ بی شک راه های بسیاری برای این امر وجود دارد. آیا قیاس یک امر اضطراری بر امری اختیاری درست است؟؟ شبهه به گونه ای طراحی شده که گویی هیچ راهی نیست و زنان با هر پوششی یا بدون هر پوششی میتواند در اماکن عموما حضور یابند و این در حالیست که بسیاری از مقررات در پوشش و رفتار در مجالس و محافل مختلف را میشناسیم که باید رعایت شود، از مجلس قانونگذاری تا کلابهای شبانه!
** بحث حجاب نیز عمیقتر از این مباحث است اما به همین مقدار بسنده می نماییم و از خداوند خواهانیم توفیق برگزاری دوره ای پیرامون حجاب شرعی را میسر نماید .
نظرات کاربران